#POJAWIAMSIĘIZNIKAM

🥳Co potrzebujemy?

📌 miejsce – gdzie mamy dostęp z każdej strony 😉
📌 dobry humor

🥳Co tworzymy?

1. Kładziemy dziecko w łóżeczku, wózku, na macie tam gdzie preferujecie Wy i maluch.
Ważne, żeby można było podchodzić do dziecka z obu stron!

🥳Jak się bawimy?

1. Podchodzimy i odchodzimy do dziecka raz z jednej raz z drugiej strony.

2. W momencie, kiedy jesteśmy przy dziecku pokazujemy mu język👅, robimy, dziubek😗, wypowiadamy samogłoski, śmiejemy się😃. Z czasem powinniśmy zaobserwować jak dziecko naśladuje naszą mimikę🥰.

3. Możemy do tego użyć naszego #magicznelusterko

4. Jeszcze większe wrażenie będzie jak połączymy to z zabawą #redlips

5. #kontrasty i w tym wypadku się sprawdzą.

6. Zakładamy czołówkę na czoło lub bierzemy zwykłą latarkę i włączamy je. Ustawiamy dziecko w ciemniejszym pomieszczeniu (idealna zabawa na długie poranki zwłaszcza porą jesienno-zimową).

Po wykonaniu, któreś z wyżej wymienionych czynności odchodzimy od dziecka na chwilę. Po czym wracamy z drugiej strony.

Ważne aby za każdym razem złapać z dzieckiem kontakt wzrokowy (jak ważny jest kontakt wzrokowy przeczytajcie tutaj) czyli poczekać aż odwróci się w nasza stronę. Początkowo będzie to robił całym sobą i możemy zaobserwować wtedy u niego odruch ATOS (czyli asymetryczny toniczny odruch szyjny – dziecko się z nim rodzi, gdyż pojawia się już w 18 tygodniu życia płodowego a zaniknąć powinien do 6 miesiąca życia. Wywoływany jest ruchem głowy. Gdy dziecko obraca głowę w bok obserwujemy wyprost ręki i nogi po stronie twarzy a zgięcie kończyn po stronie potylicy. Należy zaznaczyć, że są dzieci, u których tego odruchu nie obserwuje się).

Jest to bardzo fajna zabawa wpływająca pozytywnie na rozwój dziecka. Pobudza zmysły wzroku i słuchu! Podchodzenie do dziecka z obu stron zapobiega pojawieniu się i utrwaleniu u dziecka asymetrii. Przez zmianę miejsca dziecko poznaje nowe pomieszczenia w domu, może śledzić ruchy domowników, ćwiczyć patrzenie mimowolne.

Zabawa ta ma jeszcze jedną ważną zaletę!

Pobudza rozwój dziecka dwutorowo:

1. Przez powtarzanie. Dzięki temu możliwe jest u dziecka ćwiczenie zapamiętywania czyli przekształcania doznań w ślady pamięciowe.

2. Dostarczanie nowych wrażeń. Nowe bodźce są niezbędne aby kierować uwagę dziecka i motywować go do podejmowania nowych wyzwań.

Mi ta zabawa pomaga rano się trochę ogarnąć 😉. Stawiam syna w wózku na środku mieszkania i w momencie kiedy odchodzę próbuje coś zrobić dla siebie np. na raty przygotować kawę, kanapkę, puścić pranie czy umyć zęby 😉.

UWAGA! #czerwonaflaga jeżeli nie obserwujemy u dziecka kontaktu wzrokowego, uśmiechu, reakcji na naszą twarz czy zwracania się w kierunku bodźca (wzrokowego i/ lub słuchowego) należy o tym poinformować lekarza!

Zabawa z niemowlakiem nie trwa długo. Często są to kilku minutowe czynności wykonywane kilka razy dziennie. Jeżeli obserwujecie brak chęci do zabawy ze strony dziecka np. odwraca głowę w drugą stronę, to dajcie mu czas na pobycie samym ze sobą.

 Jak dziecko wykazuje zainteresowanie zabawą to poniżej przedstawiamy kolejne propozycje na te kilkuminutowe sesje aktywności:

#fotozabawa
#oświećmnie
#redlips
#kontkatwzrokowy
#magicznelusterko
#teatrzykcieni
#połączwpary
#kontrasty
Tutaj znajdziecie trochę teorii o tym jak rozwija się narząd wzroku u dziecka:
Rozwój narządu wzroku
Rozwój narządu słuchu

 

Dobrej Zabawy,

Agnieszka