Znacie pojęcie neuronów lustrzanych (ang. mirror neurons) ?
Neurony lustrzane jest to zespół specyficznych neuronów, które aktywują się zarówno podczas procesów postrzegania jak i wykonywania czynności. Za ich odkrycie w 1996 roku odpowiada Giacomo Rizzolattiego i współpracownicy.
Pokazali nam oni związek między zdolnościami ruchowymi, poznawczymi i społecznymi. Właśnie te czynniki mają istotny wpływ na procesy mowy, naśladowania czy empatii.
Aktywność systemu lustrzanych neuronów odgrywa kluczową rolę w zakresie inteligencji społecznej i związanej z nią komunikacji interpersonalnej.
Układ systemu neuronów lustrzanych jest tą niewidoczną częścią góry lodowej, która odpowiada za prawidłowy rozwój. Pokazuje nam, że proces nauki nie idzie jednotorowo. Uczula, że istotą prawidłowego rozwoju dziecka jest współdziałanie w kilku płaszczyznach jednocześnie.
Mówimy w tym przypadku dokładnie o trójmodalnym układzie, w skład którego wchodzi ruch, wzrok i słuch. Tylko jednoczasowa stymulacja w tych trzech obszarach daję najlepiej oczekiwane efekty działania.
Jest to jeden z powodów, dla których postanowiłam Wam przybliżyć nasze zmysł. Aby dobrze dbać o rozwój dziecka musimy zadbać o jednoczesną ich aktywację. To, że rozwój poszczególnych zmysłów jest od siebie zależny widzimy już w życiu prenatalnym. Wiedząc jak plastyczna w pierwszych okresach życia jest kora mózgowa dziecka konieczne jest dostarczanie jej odpowiednio działających bodźców.
Wiemy również, że dziecko najefektywniej zdobywa kolejne umiejętności w kontakcie z drugim człowiekiem. Dlatego tak istotne jest zadbanie o budowanie relacji z naszym dzieckiem. Jest to jeden z powodów, dlaczego tak bardzo uczulam Was na budowanie kontaktu wzrokowego i wspólnym spędzaniu czasu z dzieckiem/dziećmi.
Emocje też nie są bez znaczenia…
Jedne będą stymulowały dziecko do rozwoju, drugie będą dla niego hamulcem. Zapewnienie dziecku bezpieczeństwa pozwala mu się skupić na rozwoju. Emocją, która wydaje się mieć duże znaczenie jest : ZDZIWIENIE. Jak już pewnie zauważyliście dzieci nie lubią nudy. Uwielbiają być zaskakiwane. Bodźce, które to wywołują nie muszą być o istotnym nasileniu. Często wystarczy nieznaczna zmiana aby dziecko na nowo odkryło swoją kreatywność. I tu UWAGA! #czerwonaflaga jeżeli obserwujecie u swojego dziecka stereotypowe czyli ciągle powtarzające się takie same zachowania warto zwrócić się po pomoc do specjalisty.
A jaka ilość powtórzeń jest najbardziej optymalna w procesie uczenia się?
Żeby proces wspierania rozwoju dziecka był dla niego przyjemnością, nie powinniśmy konkretnej czynności powtarzać więcej niż trzy razy. Pamiętając również o tym aby nie kazać dziecku powtórnie w trakcie jednej zabawy wykonywać zadania, które już rozwiązał.
Pamiętacie nasz artykuł z przeglądu prasy : Czy zachowania w przedszkolu są powiązane z zarobkami po 30 roku życia? Tam podsumowaniem było, że istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój dziecka są zaburzenia koncentracji. Idą one w parze z trudnościami społecznymi i emocjonalnymi.
Wczesna opieka i zabawa z dzieckiem ma istotny wpływ na całe jego życie. Dlatego znajdziecie u nas pomysły na zabawy i zabawki, które działają w kilku płaszczyznach jednocześnie. Dbając tym samym o prawidłowy rozwój dziecka.
Nie zapominajmy o tym, że nuda to też aktywność. O zaletach beztroskiej zabawy pisałam tutaj. Jeżeli dziecko nie wykazuje chęci do zabawy np. odwraca głowę w drugą stronę dajcie mu czas na pobycie samym ze sobą. Odkrywanie samego siebie jest dla dziecka równie ciekawe i rozwijające.
Podsumowując, oto
10 ZASAD DOBREJ ZABAWY:
1. Zaskakuj dziecko.
2. Daną czynność powtarzaj nie więcej niż 3 razy.
3. Jak dziecku uda się wykonać polecenie nie zmuszaj go do niego kolejny raz.
4. Prowadź zabawy z dzieckiem w przyjaznej atmosferze. Bez stresu i nacisku.
5. Proponuj zabawy, które jednoczasowo oddziałowywują na ruch, słuch i wzrok.
6. Pozwól dziecku na jego kreatywność. Daj mu przedmioty – niech ono wymyśli reguły zabawy. Jeżeli dziecko ma inny pomysł na zabawę niż twoje założenia to nie neguj tego – bawcie się na jego zasadach. Zobaczysz, że później dziecko z większa chęcią wykona polecenia zgodnie z twoimi regułami.
7. W trakcie zabawy zamieniajcie się rolami.
8. Nadmiar bodźców jest szkodliwy. W trakcie wspólnej zabawy postaraj się aby w tle nie grało głośno radio lub telewizor. One nie ułatwią dziecku nauki koncentracji.
9. Odpowiadaj zabawami na rodzące się w dziecku nowe umiejętności i zainteresowania.
10. Zmieniaj miejsca Waszej wspólnej aktywności. Raz możecie siedzieć przy stoliku, raz na podłodze w pokoju dziecka innym razem w salonie czy w kuchni.
Te 10 zasad tyczy się dzieci w każdym wieku.
Pamiętajcie również o tym, aby dawać maluchom możliwość beztroskiej zabawy bo ma ona ogromną wartość dla rozwoju dziecka:
1. Wspiera integrację niższych i wyższych ośrodków w mózgu.
2. Pomaga dziecku rozwinąć kompetencje:
- Społeczne
- Relacjne
- Retoryczne
- Negocjacyjne
3. Uczy:
- Przestrzegania zasad
- Kolejności działania
- Elastyczności
- Zachowań etycznych
4. Rozwija kompetencje psychologiczne.
5. Pomaga w rozwoju emocjonalnym.
6. Rozwija zdolność tolerowania rozczarowań.
7. Uwalnia umysł dziecka i rozwija wyobraźnię.
8. Zmniejsza stres.
9. Rozwija umiejętności kognitywne.
10. Powiększa zasoby słownictwa.
11. Uczy umiejętności rozwiązywania problemów.
12. Rozwija funkcje wykonawcze:
- Planowanie
- Przewidywanie konsekwencji
- Dostosowanie do nieprzewidzianych sytuacji
Zapraszamy Was do wspólnej zabawy i dzielenia się pomysłami. Obserwujcie nas na instagramie i dawajcie znać na bieżąco co u Was słychać.
Dobrej zabawy,
Agnieszka