MOTORYKA MAŁA cz. 1

Motoryka mała to wszystkie czynności, które wykonujemy przy pomocy dłoni i palców.  Są to czynności, które musimy wykształcić poprzez swobodny, nieustanny ruch i działania sterowane.  Dzięki takiej formie ćwiczeń poprawia się sprawność ruchowa i manualna naszego ciała.

Do aktywności ruchowej charakterystycznej dla motoryki małej możemy zaliczyć np.:

  • rysowanie
  • wycinanie
  • malowanie farbami
  • zabawy plasteliną, masą papierową, masą solną, pianką, piaskiem kinetycznym
  • zapinanie guzików, zawiązywanie butów, zapinanie zamka
  • otwieranie/zamykanie różnych przedmiotów

W tym miejscu chcemy pokazać Wam nasze pomysły na ćwiczenie motoryki małej, które sprawiają dużo frajdy. Zapraszamy!

WYSZYWANY KURCZACZEK

Co potrzebujemy?

  • mulinę/nitkę
  • igłę (my użyliśmy plastikowej)
  • kawałek tektury
  • flamaster
  • gwóźdź

Co tworzymy?

1. Na tekturze rysujemy kurczaczka.

2. Przy pomocy gwoździa robimy dziurki na szkicu kurczaczka.

3. Do igły należy przymocować mulinę. Na jej końcu zrobić supełek, żeby nam nie wypadała.

GOTOWE!

Jak się bawimy?

1. Zadaniem dziecka jest przewlekać igłę z muliną przez dziurki. Efektem będzie widoczny na zdjęciu kurczaczek.

MANUALNE EKSPERYMENTY

Co potrzebujemy?

  • Zestaw lub jak go nie macie: ?butelki (jako probówki) i łyżeczkę (zamiast pincety).
  • Małe piłeczki
  • Pudełeczka, w które można schować piłeczki

Co tworzymy?

Należy schować piłeczki do pudełeczka i właściwie wszystko jest już gotowe i czas na zabawę!

GOTOWE!

Jak się bawimy ?

Zadaniem dziecka jest otworzyć pudełeczko.

Następnie przy pomocy pincety wyciągnąć z niego piłkę i położyć na probówce.

Jak już wszystko leży na swoim miejscu to dziecko chowa z powrotem piłeczki do pudełeczka. 

Zabawa wymaga od dziecka skupienia i koncentracji. Możemy dołączyć do niej liczenie. Opiekun może wybierać probówkę, na którą dziecko ma położyć piłeczkę ( kolory lub numery).

Cześć Wszystkim Tu Kulkożerca!

Teraz mam chwilę odpoczynku i postanowiłem się z Wami przywitać. Uwielbiam zabawy z dziećmi i tymi większymi i mniejszymi! Widzicie jaki mam długi język? On pomaga mi w chwytaniu tej pomarańczowej piłeczki. Niestety ona ciągle mi wypada. Na szczęście mam kompanów do zabawy, którzy pomagają mi ją złapać. Może chcielibyście się z nami pobawić? Zrobimy zawody!!! O tak, my uwielbiamy zawody, a Wy?

Co potrzebujemy?

  • kubeczek
  • piłeczkę
  • gumę
  • klej
  • papier kolorowy

Co tworzymy?

  1. Do środka kubeczka przyklejamy jeden koniec gumki.
  2. Drugi koniec gumki przyklejamy do piłeczki.
  3. Kubeczek ozdabiamy robiąc mu oczy i zęby.

Gotowe!

Jak się bawimy?

To już Wam wyjaśnił powyżej sam Kulkożerca!

ŁOWIMY DŻDŻOWNICE

Co potrzebujemy?

  • Miska x2
  • Żelki- DŻDŻOWNICE
  • Woda
  • U nas za wędkę posłużyła część od mixera

Co tworzymy?

Dziecko musi nalać wody do miski i wsypać do niej żelki (u nas one nie były pierwszej świeżości, więc musieliśmy chwilę poczekać, aż zrobią się plastyczne)

GOTOWE!

Jak się bawimy?

Zadaniem dziecka jest łowienie dżdżownic przy pomocy wędki. Następnie złowioną DŻDŻOWNICE należy przełożyć do drugiej miski. 

Dla utrudnienia możemy wziąć więcej misek i segregować nasze DŻDŻOWNICE kolorystycznie a następnie liczyć.

My później włożyliśmy je do różnych pojemników i po paru godzinach sprawdziliśmy jak ułożyły się w plastyczną masę w kształcie dna pojemnika, w którym przebywały.

ODRYSOWYWANIE!

Co potrzebujemy?

  • kartkę papieru
  • kredki, flamastry
  • klocki lub inne rekwizyty do odrysowania

Co tworzymy?

Właściwie wszystko jest już GOTOWE!

Jak się bawimy?

1. Zadaniem dziecka jest odrysować różne przedmioty na kartce papieru.

2. Następnie może te przedmioty pokolorować lub wypełnić plasteliną. Tutaj wszystko zależy od fantazji i preferencji dziecka.

TOR DLA KULECZEK

Co potrzebujemy?

  • Kubeczki plastikowe
  • Nożyczki
  • Taśma
  • Jajeczka/piłeczki itp
  • Łyżeczka czy inne rekwizyty jakie mamy

Co tworzymy?

W kubeczkach wycinamy przy pomocy nożyka/nożyczek dziury.

Odpowiednio przygotowane kubeczki przy pomocy taśmy przyklejamy tworząc TOR.

My, żeby utrudnić zadanie napisaliśmy na naszych jajeczkach liczby.

GOTOWE!

Jak się bawimy?

 Należało przy pomocy wybranego sprzętu odnaleźć w miseczce jajko z podaną cyfrą i wrzucić je na tor.

RURKI

Co potrzebujemy?

  • Rurki
  • Wykałaczki
  • Ociekacz na sztućce z ikea lub butelka plastikowa, rolka po papierze toaletowym

Co tworzymy?

Jeżeli posiadamy wyżej wymieniony sprzęt to zabawa jest gotowa, jeśli nie to w butelce plastikowej lub rolce po papierze toaletowym lub kuchennym robimy dziurki przez które będzie mogła przejść rurka i/lub wykałaczka.

GOTOWE!

Jak się bawimy?

1.Zadaniem dziecka jest przełożyć rurkę przez dziurki.

2. Dla urozmaicenia my następnie w przełożone rurki wkładaliśmy wykałaczki.

W POSZUKIWANIU ZAGINIONYCH JAJECZEK

Co potrzebujemy?

  • Pojemnik
  • Taśmę klejącą (my mamy kolorową termoizolacyjną)
  • Nożyczki
  • Pincetę
  • Jajeczka ze styropianu ale mogą być inne produkty – dowolność
  • Fasola ale może być bułka tarta, ciecierzyca czy woda – dowolność

Co tworzymy?

  1. Do pojemnika wsypujemy fasolę.
  2. Następnie wkładamy jajeczka. My aby utrudnić zabawę podpisaliśmy je liczbami (możecie też np. literami itp)
  3. Obkleiliśmy od góry pojemnik taśmą tak żeby zostały miejsca, przez które można włożyć pincetę.

GOTOWE!

Jak się bawimy?

  1. Zadaniem dziecka jest wyciągnąć z pojemnika przy pomocy pincety wszystkie jajeczka.

U nas Witek musiał przed wyciągnięciem znaleźć jajeczko z konkretną liczbą. Następnie wyciągnąć taką ilość fasoli jaka była liczba na jajeczku.

Zabawa podobna do powyższej. Z gąszczu popcornu należało wyciągnąć wszystkie pieniążki. Były dwie opcje wykonania zadania:

1. Wyciągnąć cały popcorn i tak uwolnić pieniążki, które następnie liczyliśmy i segregowaliśmy zgodnie z kolorem.

2. Wyciągać po kolei pieniążki i od razu segregować zgodnie z kolorem i liczyć.

 

JEŻ

To jest pomysł Witka! Mama nie dodała do niego swoich trzech groszy.

Co potrzebujemy?

  • Wykałaczki
  • Durszlak

Co tworzymy?

Mając wyżej wspomniane rekwizyty zabawa GOTOWA!

Jak się bawimy?

  1. zadaniem dziecka jest wkładanie wykałaczek w dziurki w durszlaku tak żeby powstał jeż.
  2. Można później dorobić naszemu zwierzakowi nosek, oczka i nóżki.

 

W tej części to by było na tyle pomysłów jak rozwijać w trakcie dobrej zabawy motorykę małą. Mam nadzieję, że znajdziecie coś co przypadnie do gustu Waszym dzieciom.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pozostałe wpisy na blogu dotyczące zabaw z motoryką małą:

Wyklejanka motoryzacja
Nietypowa choinka
Zręcznościowa choinka
Wieniec adwentowy
Zabawy z makaronem
Z młotkiem za pan brat
Runo Leśne – jeż
Dinozaur

Dobrej zabawy,

Agnieszka