Zapraszam Was do wspólnej zabawy!
Nawet na zabawach można nauczyć się życia – myślała. – Nie tylko uniwersytet uczy nas żyć.
Lucy Maud Montgomery – Ania na uniwersytecie
Zabawa nr 1
Czego potrzebujemy?
- Hula hop
- Gryzaki
- Grzechotki
- Chusty kolorowe
- Wszystko to, co zaciekawi Waszego bobasa
Co tworzymy?
Przyczepiamy zabawki dookoła hula hop.
Jak się bawimy?
Kładziemy dziecko do środka hula hop i zachęcamy to sięgania po różne zabawki.
Zabawa nr 2
Pomysł aktywności powstał w trakcie porządków w kuchni, kiedy okazało się, że mamy sporo przeterminowanych półproduktów ?. Muszę zwracać większą uwagę na terminy ważności i nie robić zapasów. To moje postanowienie! Nie jestem dumna z tego co w kuchni znalazłam?♀️.
Wiecie co to pivoty?
Niektórzy nazywają to aktywnością zegarową. Dlaczego? Bo to nic innego jak obrót dziecka wokół osi pępka. Jednak prawidłowo wykonywany powinien być w obie strony a nie tylko w kierunku poruszania się wskazówek zegara?.
Jest to bardzo pożądana aktywność u dziecka ale nie obowiązkowa. Wymaga od niego prawidłowego wzorca rozwojowego czyli pchania w podłoże.
Czego potrzebujemy?
- Woreczków (szczelnie zamykanych)
- Taśmę klejącą
- Kolorowy wsad (u nas były to akurat jak wyżej wspomniałam przeterminowane produkty sypkie tj. kisiel, budyń, sos)
Co tworzymy?
- Wsypujemy do woreczków kolorowy wsad.
- Zamykamy szczelnie woreczki.
- Przyklejamy je do podłoża.
Jak się bawimy?
Kładziemy dziecko przed nimi ono sobie już wymyśli co zrobić.
Zabawa nr 3
Czego potrzebujemy?
- Sznurka
- Koszyka
- Zabawkę
Co tworzymy?
Obwiązujemy sznureczkiem „wejście do koszyczka.
Uwaga!
Zróbcie to tak aby dziecko nie rozwiązało sznurka. Możecie przewiązać kilka rodzajów sznurka.
Do tak przygotowanego koszyczka wkładamy zabawkę.
Jak się bawimy?
Układamy koszyczek w pewnej odległości od dziecka. Tak aby zachęcić go do ruchu. Możecie zawsze układać na wprost albo z różnych stron motywując tym samym do obrotów i pivotów. Dziecka zadaniem jest dostać się do koszyczka i wyciągnąć piłeczkę. Zresztą ono będzie miało swój plan, jak zobaczy taki zestaw?.
Zabawa nr 4
Czego potrzebujemy?
- Zabawek
- Taśmy klejącej
Co tworzymy?
Przy pomocy taśmy mocujemy zabawki do podłoża. U nas padło na podłogę ale może to być wykonane w różnych formach np. przy stoliku.
Jak się bawimy?
Dziecka zadaniem jest uwolnić zabawki
Zabawa nr 5
Czego potrzebujemy?
- Kółek np. z piramidy z kółek (mogą być też rolki po papierze toaletowym a dla starszych dzieci płyty)
- Woreczków sensorycznych, pieluszek, chust – różnego typu materiały
Co tworzymy?
Wkładamy/przekładamy nasze sensoryczne pomoce przez kółka, rolki po papierze czy płyty.
Jak się bawimy?
Dziecko uwalnia sensoryczne pomoce.
Nic trudnego jednak stopień trudności możecie ustalić w zależności od umiejętności dziecka. Starsze dziecko np. samodzielnie musi przeciągnąć chustę przez otwór w płycie czy przez rolkę papieru toaletowego. Prosta aktywność ale już zaczynamy ćwiczyć motorykę małą?
Zabawa nr 6
Czego potrzebujemy?
- Miseczek, kubeczków, pojemników (coś pod czym można ukryć przedmiot)
- Zabawek (mieszczących się pod pojemnikami)
Co tworzymy?
Układamy zabawki i zakrywamy je pojemnikiem.
Jak się bawimy?
Dzieci już swój plan w głowie mają co zrobią? Jedne podniosą, drugie będą robić bach, bach a inne jeść pojemnik ?
Zabawa nr 7
Czego potrzebujemy?
- Worka
- Wody
- Zakrętek (Wasza inwencja twórcza)
- Taśmy
Co tworzymy?
- Do worka wlewamy wody i wkładamy zakrętki.
- Szczelnie zamykamy worek (można dodatkowo zabezpieczyć taśmą).
- Przyklejamy worek do podłogi (lub gdzie uznacie).
Jak się bawimy?
Dziecko sobie coś wymyśli?. Małe dzieci jako zabawa sensoryczna. Starszym można zaproponować segregowanie, układanie prostych wzorów, łączenie w pary itp itd w zależności od rekwizytów.
Zabawa nr 8
Czego potrzebujemy?
- Papieru
- Materiału
- Folii spożywczej, bąbelkowej itp itd
- Taśmy
Co tworzymy?
SENSODROGĘ czyli przy pomocy taśmy przyklejamy do podłogi wcześniej zgromadzone materiały.
Jak się bawimy?
U nas było:
- rozrywanie,
- bach bach,
- dotykanie,
- przewracanie się.
Zabawa nr 9
Czego potrzebujemy?
- Durszlaka, butelki, rolki po papierze, pojemnika na sztućce (w naszym wypadku z ikea)
- Sznurków, wstążek, pasków, co macie dostępnego
Co tworzymy?
- Przyczepiamy sznurki pojemnika.
- Wiążemy na końcach aby nie wypadły.
Jak się bawimy?
Przeciągamy, turlamy, robimy bach bach.
Każde dziecko znajdzie coś dla siebie ?
Zabawa nr 10
Czego potrzebujemy?
- Suszarki do prania
- Klamerków
Jak się bawimy?
- Suszarkę kładziemy na podłodze (jak widać na zdjęciu).
- Przyczepiamy do niej klamerki
Jak się bawimy?
U nas było:
- przesuwanie klamerek,
- próba jedzenia,
- bach bach.
Dobrej zabawy,
Agnieszka