Myję zęby bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty…
Każdy dzień zaczynamy i kończymy tą samą czynnością – myciem zębów.
Przedstawiamy Wam zabawy, które super sprawdzają się do nauki prawidłowych ruchów ręki w trakcie mycia zębów?. A jaka frajda jest jak się uda wszystko dokładnie wyczyścić i przy okazji świetne ćwiczenie dla motoryki małej. No i na bank na tej zabawie skorzystają dziecięce zęby ?
Co potrzebujemy?
- szeroki uśmiech – szeroki-uśmiech.png
- plansza z jamą ustną zęby-zabawa.png
- fasola
- klej
- zmywalny flamaster
- folie/ koszulkę lub laminator
- szczoteczkę do mycia zębów ( najlepiej dwie)
- kostkę do gry
- nożyk/ nożyczki
Co tworzymy?
- Drukujemy szeroki uśmiech. Możemy od razu trzy razy.
- Laminujemy wydruk bądź wkładamy w folię/koszulkę.
- Z jednego wycinamy zęby.
GOTOWE!
Jak się bawimy?
Zabawa nr 1
- Dorosły lub dziecko zamalowuje wszystkie zęby ścieralnym mazakiem.
- Zadaniem dziecka jest wyczyścić wszystkie zęby za pomocą szczoteczki do zębów.
Zabawa nr 2
- Brudzimy zęby (może to zrobić opiekun albo dziecko- jest to fajne ćwiczenie motoryki małej).
Zasady są proste.
- Rzucamy kostką.
- Myjemy taką ilość zębów ile oczek pokaże nam kostka.
- Wygrywa ten kto umyje wszystkie?.
Jest to też super zabawa w akcji #20minutdlamatematyki organizowanej przez @pani__zuzia Liczymy i dodajemy w świat matematyki zostajemy wprowadzeni ?
Zabawa nr 3
Puzzle
Kompletujemy uśmiech!
1. Możemy ułożyć uśmiech.
2. Możemy również wykorzystać kostkę do gry i zrobić rozgrywki dla min. dwóch osób.
- Rzucamy kostką.
- Układamy tyle zębów ile wyrzuciliśmy .
- Wygrywa ten, kto pierwszy skompletuje pełen szeroki uśmiech.
Zabawa nr 4
Jak pewnie zauważyliście na planszy mamy przedstawiony rysunek jamy ustnej z 20 zębami mlecznymi. Widoczny na niej jest również język.
Znacie zapewne serię bajek: BYŁO SOBIE ŻYCIE. Razem z nią wyruszyliśmy w podróż poznania smaków, których kubki smakowe rozmieszczone są na języku. Poznaliśmy nazwy, budowę i funkcje poszczególnych zębów mlecznych.
A jak wykorzystujemy planszę?
- Fasola robi za zęby! A plastelina z kupki smakowe.
Przykleiliśmy fasolę na zęby. Staraliśmy się dobrać wielkość fasoli do wielkości zębów na planszy.
Za pomocą plasteliny podzieliliśmy język na części odpowiadające preferencji poszczególnych smaków.
- wykorzystaliśmy ten czas na rozmowę o tym co obejrzeliśmy w wyżej wspomnianym odcinku bajki „Było sobie życie”.
- jest to fajna zabawa ćwicząca motorykę małą.
2. Wykorzystaliśmy planszę z jamą ustną do tych samych zabaw co plansza z szerokim uśmiechem.
- Dorosły lub dziecko zamalowuje wszystkie zęby ścieralnym mazakiem.
- Zadaniem dziecka jest wyczyścić wszystkie zęby za pomocą szczoteczki do zębów.
Możemy do tego dołączyć ducha rywalizacji:
- Rzucamy kostką.
- Myjemy taką ilość zębów ile oczek pokaże nam kostka.
- Wygrywa ten kto umyje wszystkie?.
Dorosły podaje nazwy konkretnych zębów a dziecko ma je „umyć”
Odmierzamy czas przy pomocy klepsydry (2min) w tym czasie dziecko ma umyć baaaardzo dokładnie wszystkie zęby.
Możemy utrudnić zadanie i powtórzyć wyżej wymienione zabawy po przyklejeniu wcześniej do zębów fasoli.
Dziecko pokazuje zęby i nazywa je na planszy a następnie stara się jej odnaleźć przy pomocy języka w swojej jamie ustnej.
3. Plansza wylądowała w pamiątkowym albumie gdzie będziemy zaznaczać kolejność pojawiania się pierwszych zębów.
Tu znajdziecie przygotowaną specjalnie dla Was przez @dentysta_lala notatkę o rozwoju zębów :
oraz bajkę – ZĘBOSTORY
Dobrej zabawy,
Agnieszka