ZĘBY – ZABAWY

Myję zęby bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty…

Każdy dzień zaczynamy i kończymy tą samą czynnością – myciem zębów.

Przedstawiamy Wam zabawy, które  super sprawdzają się do nauki prawidłowych ruchów ręki w trakcie mycia zębów?. A jaka frajda jest jak się uda wszystko dokładnie wyczyścić i przy okazji świetne ćwiczenie dla motoryki małej. No i na bank na tej zabawie skorzystają dziecięce zęby ?

Co potrzebujemy?

  • szeroki uśmiech  – szeroki-uśmiech.png
  • plansza z jamą ustną zęby-zabawa.png
  • fasola
  • klej
  • zmywalny flamaster
  • folie/ koszulkę lub laminator
  • szczoteczkę do mycia zębów ( najlepiej dwie)
  • kostkę do gry
  • nożyk/ nożyczki

Co tworzymy?

  1.  Drukujemy szeroki uśmiech. Możemy od razu trzy razy.
  2.  Laminujemy wydruk bądź wkładamy w folię/koszulkę.
  3. Z jednego wycinamy zęby.

GOTOWE!

Jak się bawimy?

Zabawa nr 1

  1. Dorosły lub dziecko zamalowuje wszystkie zęby ścieralnym mazakiem.
  2. Zadaniem dziecka jest wyczyścić wszystkie zęby za pomocą szczoteczki do zębów.

Zabawa nr 2

  1.  Brudzimy zęby (może to zrobić opiekun albo dziecko- jest to fajne ćwiczenie motoryki małej).

Zasady są proste.

  • Rzucamy kostką.
  • Myjemy taką ilość zębów ile oczek pokaże nam kostka.
  • Wygrywa ten kto umyje wszystkie?.

 

Jest to też super zabawa w akcji #20minutdlamatematyki organizowanej przez @pani__zuzia Liczymy i dodajemy w świat matematyki zostajemy wprowadzeni ?

Zabawa nr 3

Puzzle

Kompletujemy uśmiech!

1. Możemy ułożyć uśmiech.

2. Możemy również wykorzystać kostkę do gry i zrobić rozgrywki dla min. dwóch osób.

  • Rzucamy kostką.
  • Układamy tyle zębów ile wyrzuciliśmy .
  • Wygrywa ten, kto pierwszy skompletuje pełen szeroki uśmiech.

 

Zabawa nr 4

Jak pewnie zauważyliście na planszy mamy przedstawiony rysunek jamy ustnej z 20 zębami mlecznymi. Widoczny na niej jest również język.

Znacie zapewne serię bajek: BYŁO SOBIE ŻYCIE. Razem z nią wyruszyliśmy w podróż poznania smaków, których kubki smakowe rozmieszczone są na języku. Poznaliśmy nazwy, budowę i funkcje poszczególnych zębów mlecznych.

A jak wykorzystujemy planszę?

  1. Fasola robi za zęby! A plastelina z kupki smakowe.

Przykleiliśmy fasolę na zęby. Staraliśmy się dobrać wielkość fasoli do wielkości zębów na planszy.

Za pomocą plasteliny podzieliliśmy język na części odpowiadające preferencji poszczególnych smaków.

  • wykorzystaliśmy ten czas na rozmowę o tym co obejrzeliśmy w wyżej wspomnianym odcinku bajki „Było sobie życie”.
  • jest to fajna zabawa ćwicząca motorykę małą.

2. Wykorzystaliśmy planszę z jamą ustną do tych samych zabaw co plansza z szerokim uśmiechem.

  • Dorosły lub dziecko zamalowuje wszystkie zęby ścieralnym mazakiem.
  • Zadaniem dziecka jest wyczyścić wszystkie zęby za pomocą szczoteczki do zębów.

  Możemy do tego dołączyć ducha rywalizacji:

  • Rzucamy kostką.
  • Myjemy taką ilość zębów ile oczek pokaże nam kostka.
  • Wygrywa ten kto umyje wszystkie?.

Dorosły podaje nazwy konkretnych zębów a dziecko ma je „umyć”

Odmierzamy czas przy pomocy klepsydry (2min) w tym czasie dziecko ma umyć baaaardzo dokładnie wszystkie zęby.

Możemy utrudnić zadanie i powtórzyć wyżej wymienione zabawy po przyklejeniu wcześniej do zębów fasoli.

Dziecko pokazuje zęby i nazywa je na planszy a następnie stara się jej odnaleźć przy pomocy języka w swojej jamie ustnej.

3. Plansza wylądowała w pamiątkowym albumie gdzie będziemy zaznaczać kolejność pojawiania się pierwszych zębów.

    

 

Tu znajdziecie przygotowaną specjalnie dla Was przez @dentysta_lala notatkę o rozwoju zębów :

Rozwój zębów

oraz bajkę – ZĘBOSTORY

Dobrej zabawy,

Agnieszka