SMOCZEK – POZNAJ MNIE

Rynek przepełniony jest różnymi produktami dla dzieci. Rodzic często porusza się w tym świecie po omacku. Jednym z częstych dylematów jest wybór smoczka dla dziecka. Opcji jest wiele i tak samo dużo można usłyszeć tzw. „dobrych rad”. Tym wpisem razem z Marceliną Przeździęk chciałybyśmy rozpocząć cały cykl artykułów o smoczkach.

#smoczekpoznajmnie cz.2

#smoczekpoznajmnie cz. 3

Broszurka #smoczekpoznajmnie

Czy istnieje smoczek idealny, uniwersalny dla wszystkich dzieci?

Odpowiedź brzmi: NIE!

Nie ma idealnego smoczka. Dobór smoczka to indywidualna kwestia.

Ten smoczek jest dobry, który zostanie zaakceptowany przez dziecko. Co ma wpływ na preferencje dziecka? Wybór dziecka jest wieloczynnikowy, zależny m.in. od budowy jamy ustnej czy pracy języka.

Drogi rodzicu jeżeli masz problem z doborem smoczka dla swojego dziecka warto skonsultować się ze specjalistą.

Czy każde dziecko potrzebuje smoczka?

Odpowiedź brzmi: NIE!

Nie każde dziecko potrzebuje smoczka i nie należy dziecka do ssania smoczka zmuszać! Technikom polegającym na przytrzymywaniu na siłę smoczka w buzi dziecka mówimy stanowcze: NIE.

Jednak w tym artykule nie chcemy skupiać się na samy fakcie ssania, bo o tym możecie przeczytać w artykule o ssaniu nieodżywczym. W poniższym tekście skupimy się na podsumowaniu smoczków dostępnych na rynku. Naszym celem jest przekazanie rodzicom rzetelnych informacji, aby ułatwić im podejmowanie świadomych decyzji. To co modne nie znaczy, że jest dobre i potrzebne dziecku.

Smoczki możemy podzielić ze względu na:

  1. Kształt
  2. Rozmiar
  3. Surowiec
  4. Miękkość

1.Jeżeli chodzi o kształt smoczka, to wyróżniamy:

SMOCZEK OKRĄGŁY

  • Sposób podania nie ma znaczenia*

SMOCZEK ANATOMICZNY = ORTODONTYCZNY

  • Smoczki te są większe od smoczków okrągłych.
  • Bardzo ważne w ich przypadku jest sposób podania Część wypukła powinna być skierowana do podniebienia dziecka. Część spłaszczona powinna być skierowana w stronę języka.

SMOCZEK SYMETRYCZNY

  • W miejscu uchwycenia przez dziecko smoczka jest najcieńszy z wymienionych. Przez co w najmniejszym stopniu odseparowuje nam żuchwę od szczęki. A my zawsze dążymy to tego aby jama ustna była zamknięta.
  • Nie ma znaczenia w jaki sposób podamy go dziecku.*

SMOCZKI DLA DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI np. przy rozszczepie podniebienia

Punktem wyjścia powinien być:

SMOCZEK SYMETRYCZNY à SMOCZEK OKRĄGŁY à SMOCZEK ANATOMICZNY

  1. Podział smoczków ze względu na rozmiar:
  • Wcześniaki
  • 0 – 3 m.ż.
  • 3 – 6 m.ż.
  • 6 – 18 m.ż
  • > 18 m.ż (długi smoczek)

Jednak zaznaczyć należy, że nie są to odgórnie ustalone normy, a normy konkretnych producentów. Warto je brać pod uwagę, ale nie sugerować się nimi całkowicie. Najważniejsza dla nas są warunki anatomiczne jamy ustnej dziecka. Smoczek ma pasować do wielkości jamy ustnej dziecka. Nie może być ani za duży, ani za mały. Dlaczego?

Za mały smoczek: angażuje za dużo mięśni aby go utrzymać w jamie ustnej i dziecku jest bardzo niewygodnie.

Za duży smoczek: może wywoływać odruch wymiotny (więcej na temat tego odruchu przeczytacie tutaj).

Na start lepiej kupić mniejszy niż większy smoczek. Ma to gównie związek z wielkością żuchwy dziecka, która rośnie systematycznie. A to właśnie głównie do wielkości żuchwy dopieramy wielkość smoczka.

3.Jeżeli mówimy o surowcu z jakiego został wykonany smoczek to możemy wyróżnić:

  • SMOCZKI SILIKONOWE

– kolorowe

– przezroczyste

  • SMOCZKI KAUCZUKOWE = LATEKSOWE ( są one nieprzezroczyste)

Smoczki kauczukowe są bardziej miękkie niż silikonowe.

Smoczki kauczukowe szybciej się zużywają i należy przez to częściej je wymieniać. Trzeba bardzo uważać na odkształcanie się ich. Jeżeli mamy sytuację, kiedy dziecko go sobie w jamie ustnej wykrzywi, to on nabierze takiego kształtu. Co nie jest dobre i pożądane. Jeżeli zaobserwujemy zmianę kształtu smoczka należy taki smoczek jak najszybciej wymienić na nowy.

Smoczki kauczukowe są lepiej biodegradowalne od sylikonowych.

Są opisane przypadki dzieci, u których pojawiła się alergia na lateks.**

Badano również smoczki w odniesieniu do kolonizacji ich przez mikroorganizmy m.in. wyhodowano na nich Candida albicans w 22% smoczków silikonowych i 75% smoczków lateksowych. Autorzy badania zasugerowali, że gładsza powierzchnia silikonu w stosunku do kauczuku przyczyniła się do tej różnicy. Jednak właściwa pielęgnacja i czyszczenie smoczków ogranicza zanieczyszczenie i tym samym zmniejsza ryzyku infekcji u dziecka. ***

4.Mamy różnej miękkości smoczki idealne są te pomiędzy. Smoczek nie może być ani za twardy ani za miękki.

Przy wyborze smoczka warto kierować się jego bezpieczeństwem dla dziecka dlatego zaleca się:****

  • Smoczki jednoczęściowe i wykonane z trwałego materiału, aby zapobiec wypadnięciu części zwanej tarczą i stworzeniu ryzyka zadławienia.

Smoczek jednoczęściowy Smoczek zbudowany z kilku części.

  • Smoczki powinny mieć dużą tarczę, która jest szersza niż usta dziecka (nieco ponad 3 cm średnicy).
  • Tarcze smoczków powinny mieć otwory wentylacyjne, które są niezbędne, aby umożliwić przepływ powietrza.
  • Tarcze smoczków powinny mieć teksturowaną powierzchnię wewnętrzną, aby zapobiec podrażnieniom i wysypkom wynikającym z uwięzionej śliny.
  • Do smoczków nie należy przyczepiać żadnych sznurków czy przedłużonych breloczków.

Pamiętajcie smoczek zawsze dopasowujemy do dziecka indywidualnie z zachowaniem warunków bezpieczeństwa. W razie trudności warto skonsultować się ze specjalistą.

Smoczek mimo, że jest uznawany za atrybut małych dzieci to nie jest dla nich niezbędny. Nie należy kupować smoczka zawczasu. Jednak jeżeli pojawi się potrzeba skorzystania ze smoczka warto kierować się potrzebami dziecka a nie modą.

Chciałybyśmy też podkreślić, że dzieci karmione piersią nie powinny mieć podawanego smoczka przed ustabilizowaniem się laktacji u mamy. Wprowadzamy smoczek po pierwszym miesiącu życia dziecka. Zasada ta nie dotyczy dzieci karmionych od urodzenia butelką. Jego stosowanie powinno być ograniczone do zaspokojenia ssania nieodżywczego. Smoczek nie może opóźniać lub zastępować posiłków. Bardzo ważne jest byście jako rodzice potrafili reagować na pierwsze oznaki głodu u dziecka (możecie o nich przeczytać tutaj).

Marcelina Przeździęk jest neurologopedą, pedagogiem specjalnym i terapeutą NDT-Bobat. Jest też przesympatyczną osobą, która dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na instagramie i facebooku. Gorąco zachęcam Was do obserwowania jej profilu.

*Chyba, że tarcza smoczka, producent nam coś sugeruje.
m.ż – miesiąc życia

Podobne artykuły:

Ssanie nieodżywcze

Samoregulacja w 1. roku życia

Bibliografia
1.** Clin Exp Allergy. 2004 Dec;34(12):1910-5. Latex allergy in infants younger than 1 year. Kimata H
  1. *** Paediatr Child Health. 2003 Oct; 8(8): 515–519. Recommendations for the use of pacifiers
  2. **** BMC Pregnancy Childbirth. 2017; 17: 130. When is the use of pacifiers justifiable in the baby-friendly hospital initiative context? A clinician’s guide Welma Lubbe and Wilma ten Ham-Baloyi
  3. **** Adair SM. Pacifier use in children: a review of recent literature. Pediatr Dent. 2003;25:449–458.